Page 1 of 2 1 2 >
Topic Options
#380137 - 03/15/10 10:29 PM Studere: Oslo vs Trondheim
Oldefar Offline
Veteran

Registered: 11/29/04
Loc: Fyrs
Skal i gong med skule att i haust etter eit år i militæret og eit jobbår. Søknadsfrista nærmar seg, men er fortsatt litt i tvil om kva by eg bør gå for.
Blir sannsynligvis til at eg hiver meg på lektorprogram i historie/engelsk, og ettersom dei ikkje har slikt i Bergen står det mellom Trondheim og Oslo.
Heller foreløbig litt mot Oslo, men tenkte eg kunne forhøyre meg her først om kva erfaringar folket har, både Oslo og Trondheim.

#380138 - 03/15/10 10:30 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Oldefar]
Airscape Offline
Ambassadør

Registered: 01/11/06
Loc: Oslo
hvilken skole er det snakk om?

det har selvsagt ekstremt mye å si for om jeg kan anbefale deg oslo eller ikke

min guess for en nynorsktalende person som deg er trondheim... uten at det trenger være riktig. føler ikke det ville vært fryktelig awesome her hvis jeg ikke var oppvokst i byen.

#380140 - 03/15/10 11:05 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Airscape]
2late Offline
Ambassadør

Registered: 10/28/02
Loc: Trondheim
jeg er fra oslo og studerer i trondheim nå. angrer ikke på det. kjenner ikke til studiet ditt på noen som helst måte, så kan ikke si noe om det =)

#380143 - 03/16/10 05:53 AM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: 2late]
Airscape Offline
Ambassadør

Originally Posted By: 2late
jeg er fra oslo og studerer i trondheim nå. angrer ikke på det. kjenner ikke til studiet ditt på noen som helst måte, så kan ikke si noe om det =)

quisling gtfo

#380148 - 03/16/10 11:22 AM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Airscape]
TheDroid Offline
Minister

Registered: 09/18/02
Loc: Viggja/Skaun/Sør-T
Har inntrykk av at folk generelt i Oslo er mye mer selvhøytidlige, pripne og overfladiske enn i Trondheim, så spørs jo hva du liker.

Skal dog sies at jeg kun har vært i Oslo i en og en halv dag, så vanskelig å si om dette inntrykket faktisk stemmer med sannheten.

#380150 - 03/16/10 02:14 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: TheDroid]
Airscape Offline
Ambassadør

tror det stemmer ganske godt

tror også folk i oslo i ren rød tråd med det generelt har mer value og nonreactiveness, og er dermed mer attraktive personer å henge med, hvis du er kul nok for dem

definitivt mye "prippenhet", reserverthet og "jeg er kul" symptomer i byen her

ideellt sett ønsker du jo personer som har et bein i begge verdener.. verken er overfladiske eller nerder uten sjarm og noe som helst feelgood over seg

#380151 - 03/16/10 02:20 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Airscape]
Trond Offline
Minister

Registered: 01/03/03
bare hæslige og kaxate pappagutter i oslo
se på air og funkme

trheim > oslo

hollaaa

#380152 - 03/16/10 02:20 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: TheDroid]
GjesTlanD Offline
Trollmann

Registered: 06/13/03
Valgte selv Trondheim fordi jeg følte Oslo er en mye "kaldere" by (da miljømessig, ikke klima), trives bra her oppe og angrer ikke. Hvorvidt jeg hadde trivdes like bra i Oslo kan jeg ikke svare på, men inbiller meg at jeg ikke hadde blitt kjent med like mye folk osv.

Har dog inntrykk av at de som går på dragvoll (typ ikke realfagsdelen av ntnu, ligger langt unna sentrum og er ganske merkelig. Den delen av ntnu som ikke er gamle nth) ikke har det like greit som "oss andre", men kjenner heller ikke allverdens folk der, så ikke legg alt for mye i at jeg sier det.

Lettere å svare på spørsmålet om du slenger ut litt spesifikt forresten, for på generell basis er vel de aller aller fleste veldig biased.

#380155 - 03/16/10 03:47 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: GjesTlanD]
bOQS Moderator Offline
Rotartsinimda
General

Registered: 01/01/03
ganske mange fordommer mot dragvoll ja, kjenner ikke noen som har gått der så skal ikke uttale meg heller..

ville seff valgt trheim, men det er bare fordi oslo sux.

#380158 - 03/16/10 06:03 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Airscape]
Oldefar Offline
Veteran

Registered: 11/29/04
Loc: Fyrs
Originally Posted By: Airscape
hvilken skole er det snakk om?

Blir vel UV-fakultetet ved universitetet. Om det er det du sikter til.

Quote:
min guess for en nynorsktalende person som deg er trondheim... uten at det trenger være riktig. føler ikke det ville vært fryktelig awesome her hvis jeg ikke var oppvokst i byen.

Kan du utdjupe litt om kva du meinar som gjer dette til eit problem? Hang hovudsakleg med østlandsfolk gjennom militæret, og for dei var det i hvertfall ikkje noko stress.

Originally Posted By: TheDroid
Har inntrykk av at folk generelt i Oslo er mye mer selvhøytidlige, pripne og overfladiske enn i Trondheim, så spørs jo hva du liker.

Tja, ser ikkje på det som noko stort problem i hvertfall. Tykkjer ofte folk med overfladisk holdning ofte viser seg å vere dei kulaste personane ;p

Originally Posted By: bOQS
ville seff valgt trheim, men det er bare fordi oslo sux.

Dette høyrer eg overalt, men utan at nokon eigentleg kan begrunne det til noko meir enn "Oslo er ein stygg by full av pappagutar".

Sånn eg ser det har Oslo betre fritidsmoglegheiter og meir "ting som skjer", men er til gjengjeld ein del dyrare. Har vore i Oslo eit titals gongar, og tykkjer byen er heilt sjef. Antar og det har eit langt større fritidstilbod enn Trondheim.
Trondheim har eg derimot aldri vore i, og veit eigentleg lite kva eg går til der, men høyrer jo stadig om det gode studentmiljøet som visstnok overgår Oslo ein stor gang. Ser og for meg at mange som studerer i Oslo er oppvaksen der/i nærområet, og difor innsveisa i gamle kompisgjengar som er vanskeleg å kome inn i for ein utanfrå.

#380159 - 03/16/10 06:27 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Oldefar]
0yvindz0r Offline
Gamer

Registered: 02/16/07
Min erfaring (ikke stor fra noen av byene men dog) er ikke at Oslo er noen "kald" by. Oppfatter faktisk trøndere som mer "vi eier verden" enn det Oslofolk gjør. Generelt synes jeg Oslofolk er knakanes hyggelige, mens ekle trøndebartfuckers (som jeg har liten erfaring med) oppfatter jeg som nettopp det, ekle overpåfolk.

Vil legge til at det er VELDIG mange ikke-trøndere som studerer i Trøndelag og at Stavanger er den beste byen ;M)

#380163 - 03/16/10 08:53 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: 0yvindz0r]
bOQS Moderator Offline
Rotartsinimda
General

Registered: 01/01/03
akkurat som i militæret er det jævlig mange kule østlendinger i trondheim akkurat nå. og samfunnet f.eks. er faktisk et ok sted å være på her. det blir vel knapt brukt i oslo?

oslo er en my større by, så det er mye mer konserter og sånt, iallfall mye større navn som kommer til oslo.

mye enklere å komme seg fra a til b i oslo har jeg inntrykk av. trondheim har kun busser som alltid går via sentrum uans hvor du skal. så litt pes uten bil.

utelivet i trondheim er mer samla. så det er mye enklere å bytte sted - eks kompis er på utested A du er på utested B.

#380178 - 03/16/10 11:49 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: bOQS]
GjesTlanD Offline
Trollmann

Registered: 06/13/03
Noe annet som kan være verdt å tenke på er at det er ca. 550k personer i Oslo, og 60k studenter. I Trondheim er det ca. 160k innbyggere og 30-40k studenter, altså LANGT høyere andel. Av folk jeg har blitt kjent med her oppe er det kun "kompiser av kompiser" som ikke er studenter, så til daglig omgås jeg bare andre studenter, noe det sikkert er både for- og baksider ved.

Kan vel oppsumeres ganske greit med en quote herfra: http://www.studenttorget.no/index.php?show=3798&expand=3797,3798&artikkelid=5769

"Oslo er ikke en typisk studentby. Studentene blender med resten av folkene her og det gjør de ikke i andre studentbyer. Oslo har ikke et veldig samlet studentmiljø, man må lete litt mer etter det."

Koker vel ned til hva man foretrekker.

#380211 - 03/18/10 04:45 AM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Oldefar]
frankenbeinet Offline
Direktør

Registered: 09/20/02
Loc: Bergen
Om det står mellom Oslo/Trondheim, så er, etter min erfaring, Trondheim stedet å være. Lett valg.

#380221 - 03/18/10 06:20 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: frankenbeinet]
Ghostman Offline

Trollmann

Registered: 03/22/03
Loc: Hjemme
Trondheim om vinteren på en skala på 1-10. 1
Trondheim på sommeren på en skala på 1-10. 7
Oslo om vinteren på en skala på 1-10. 5
Oslo om sommeren på en skala på 1-10. 10
[23:23] <Soffa> men man er ikke kul før man har sperma opp til øyet

#380225 - 03/18/10 07:24 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Ghostman]
2late Offline
Ambassadør

Registered: 10/28/02
er du full? det er riktignok litt surt i trondheim av og til, men det har helt klart vært en bedre vinter her enn hva jeg husker fra oslo.

#380231 - 03/18/10 11:15 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: 2late]
Ghostman Offline

Trollmann

Registered: 03/22/03
Loc: Hjemme
Er ikke full gitt. Hvis du først skal være i Norge på vinteren så er østlandet > all
[23:23] <Soffa> men man er ikke kul før man har sperma opp til øyet

#380233 - 03/18/10 11:26 PM Re: Studere: Oslo vs Trondheim [Re: Ghostman]
Puffsan Moderator Offline
Veteran

Registered: 04/18/03
Loc: Morten(host)rud
det er faen meg bullshit. med unntak fra i år så er vinteren i bergen helt himmelsk. 0 snø, ikke altfor kaldt, akkurat sånn jeg digger det

Loreal; because im worth it

Page 1 of 2 1 2 >

Shout Box

Advertisement
Top Posters (30 Days)
Airscape 47
Ghostman 24
Roger 19
Simens 15
GjesTlanD 13
Top Posters
bOQS 16337
Airscape 14530
2late 13048
Kjell 11508
Anders 10645
Who's Online
0 registered (), 13 Guests and 7 Spiders online.
Key: Admin, Global Mod, Mod